V Rychnově nad Kněžnou zasedla Valná hromada DS OHP. Co plánuje na rok 2018?

Členové z řad obcí a měst, zástupci svazků obcí i významní podnikatelé cestovního ruchu v regionu Orlických hor a Podorlicka, kteří stojí za podporou a ucelenou propagací turistické oblasti Orlických hor a Podorlicka, zasedli ke svému tradičnímu jarnímu jednání v úterý 24. dubna 2018 v Rychnově nad Kněžnou. Čekalo je schválení Výroční zprávy a účetní závěrky loňského roku. Připomenuli si ale také zásadní události roku 2017. A to zejména úspěšné projednání nových Stanov OHP s platností od 1.1.2018, které promítly i navýšení členských příspěvků za účelem finančního zajištění udržitelného provozu DS OHP, a také získané ocenění destinace Orlických hor a Podorlicka jako Excelentní evropské destinace. Vítězný a klíčový produkt destinace Zámky na Orlici – Česká Loira je ve správě destinační společnosti. Ta však velmi úzce spolupracuje se všemi do produktu zapojenými subjekty a aktuálně se připravuje například nová motivační hra na úrovni produktu.

Titul přinesl i kýžené zviditelnění destinace na úrovni krajů a státu, a DS OHP nastupuje novou komunikaci i na úrovni Evropy. Nejen díky připravované prezentaci na evropském portále, komunikaci v rámci platformy EDEN, ale také rozvíjející se spolupráci se zahraničními zastoupeními Agentury CzechTourism. „Zámky na Orlici jsou totiž nominovány jako jeden z nadregionálních produktů, na kterém chce CzechTourism stavět své kampaně,“ vysvětluje Eva Vaníčková, ředitelka destinační společnosti.

Prioritou loňského roku bylo posílení partnerské základny a rozvoj spolupráce s podnikateli, což se odrazilo i na počtu nových partnerů a také dvou nových členů z řad podnikatelů. Pomohl tomu i vydaný Katalog ubytování a služeb. Na seznamu členů DS OHP se tak nově objevil SKI Areál Orlické Záhoří s.r.o., který se podílí na údržbě běžeckých stop v Orlických horách a je provozovatelem nového běžeckého okruhu Ski arény Orlické Záhoří, a A-Z Motto CZECH s.r.o. Pardubice, které provozuje dva ubytovací subjekty v Orlickém Záhoří, Hotel Kunštát a Penzion Černá Voda. Přímým členem DS OHP se stalo také Město Letohrad, které podporuje společnost sice již od svého založení, jako řádný člen Sdružení obcí Orlicko.

 

A co DS OHP plánuje na rok 2018?

Marketingový plán letošního roku se zaměřuje na propagaci značky a image destinace Orlických hor a Podorlicka, která je pro mnohé stále neobjevena. Marketingová komunikace produktů poté cílí na kulturní turismus (cesty za poznáním postavené především na vítězném produktu Zámků na Orlici), aktivní turismus (letní cesty krajinou, léto na horách i v podhůří) a nevynechá ani národní téma 100let české státnosti (první republika).

V rámci ediční činnosti DS OHP se kromě tradičních letních a zimních Turistických novin Orlických hor a Podorlicka plánuje vydání reprezentativní brožury, která představí atmosféru a ucelenou turistickou nabídku destinace. Ta vyjde i v polské mutaci. Také se připravuje vydání první turistické a cykloturistické mapy destinace, která pokryje celé území turistické oblasti Orlických hor a Podorlicka v měřítku 1:75 000, a k prodeji bude v síti TIC a u hlavních poskytovatelů služeb regionu. Již proběhla série veletrhů cestovního ruchu a postupně nabíhá prezentace nabídky destinace na propagačních akcích. Realizována bude také kampaň na internetu a sociálních sítích, opomenuta nejsou ani tištěná média a aktuálně se připravuje další press trip, inspirativní cesta pro redaktory českých a slovenských médií.

 „Do propagace letos plánujeme využít třikrát více prostředků, než tomu bylo za poslední 3 roky, kdy skončila podpora marketingu v rámci projektů financovaných EU. Pomůže nám k tomu i odměna EDEN z MMR“, sděluje Eva Vaníčková.

Naším cílem je zaujmout návštěvníky jinak. V konkurenci sousedních horských destinací jako jsou Krkonoše či Dolní Morava se snažíme najít na trhu své výjimečné místo. Chceme se odlišit a cílit jinak. Orlické hory a Podorlicko není plné senzací, ale naopak je místem, které dává prostor se zastavit, vnímat a prožívat. Klid a rozmanitost, které zdejší hory a podhůří nabízí, jsou velkým potenciálem, kterého chceme v propagaci využít. Aktuálně jsme zahájili kampaň "Už jste k nám našli cestu?" a "Zámky na Orlici - Česká Loira … místa s příběhem...".“, dodává Eva Vaníčková.

Rok 2018 je také rokem zahájení realizace česko-polského tříletého projektu Žijeme spolu, z programu Interreg V-A ČR-Polsko, který DS OHP realizuje společně se Powiatem Klodzkim a Sdružením obcí Kladské země. „Polsko je pro naši destinaci nejvýznamnějším zahraničním trhem a je to vidět i na návštěvnosti webu. Polští turisté hodně přemýšlí, kam při svých cestách na jih do hor zamíří a naším cílem je, aby je zaujaly v konkurenci Krkonoš a Dolní Moravy i naše Orlické hory“, komentuje nezbytnost spolupráce s polskými partnery Eva Vaníčková. Pro společnost a realizované aktivity je zásadní i podpora obou krajů, Pardubického a Královéhradeckého, které se na financování aktivit a provozu DS OHP v letošním roce podílí 22%.

 Destinační společnost letos čeká nejen recertifikace v rámci Českého systému kvality služeb, jako organizace veřejného a neziskového sektoru v oblasti udržitelného rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti na úrovni destinačního řízení, ale také certifikace jako oblastní destinační společnosti. Členové DS OHP tak i s vazbou na recertifikaci organizace projednali a přijali novou vizi fungování společnosti na období do roku 2021.